maandag 4 november 2013

Braaksel van canvas schoenen verwijderen....

 Ik denk dat het inmiddels een van de meest over geblogde paar schoenen in de wereld is. De canvas V.ans van zoonlief. Vorige keer heb ik de veters gewassen en twee slijtageplekken met gaten hersteld en nu zaten ze onder het braaksel.....ik zal niet tot in details treden en ik heb ook geen voor foto's maar het kwam niet door " buikgriep" ......als je snapt wat ik bedoel.....;-) dat doet hij anders nooit maar hij hoefde niet te rijden en kende zijn grenzen niet zal ik maar zeggen.
Ze zaten al onder de vlekken van andere keren dat hij " uit" was maar nu zaten er ook nog eens klonten op. Het was dus of in een emmer met sop zetten ( wat ik anders niet durfde) of in de vuilnisbak gooien.
Ik heb ze in een 5 liter emmer gezet en ze met biotex bestrooid en er water van 38 graden bij gedaan. Ik weet dat het 38 graden is omdat onze thermosstaat kraan in de douchecel om een of andere reden daar op blijft hangen. Lager kan wel maar hoger niet. Nou heb ik ergens gelezen dat je het water dat je bij Biotex doet niet te warm moet maken omdat de enzymen die er in zitten anders niet meer werken dus dat kwam goed uit.
Na een tijdje weken heb ik ze met een afwasborstel ( waar we niet mee afwassen) wat geschrobd en afgespoeld en uit laten druipen en daarna op de c.v. gezet om te drogen

Het resultaat was knap teleurstellend. Het waren niet de frisse egale canvas schoenen ide ik verwachtte te zien maar er zaten nog steeds vlekken op. Ik vermoed dat het dezelfde vlekken waren die er al voor het " incident" zaten


Niet uit het veld geslagen ben ik begonnen om plan B uit te voeren
Hier nog een close up van het probleem gebied


Ik was van plan om de volgende attributen in te zetten


Uiteindelijk heb ik alleen de zachte zeep, tandenborstel en heet water gebruikt. Ik dacht dat dat wel voldoende zou zijn ( maar had het mis ...)
Ik heb de tandenborstel in de zeep gedompeld en toen in het bakje met heet water en ben toen ouderwets gaan schrobben


Toen ik dacht dat ik genoeg geschrobd had heb ik de punten met de tandenborstel onder de kraan van zeep ontdaan en laten drogen
In het begin zag het er veel belovend uit toen ze nog nat waren. Ik was erg onder de indruk van mezelf


Totdat ze opgedroogd waren en op de linkerschoen in alle hevigheid de vlekken weer zichtbaar werden


Tijd om plan C uit te testen ( die was er eigenlijk niet maar ik heb er toch een verzonnen) . Ik twijfelde tussen ossengal en een oxi action product. Ik heb ooit met ossengal wonderen zien gebeuren! Een vriendinnetje van dochterlief kreeg ooit rode lampenolie over haar witte spijkerbroek heen," die kan in de vuilnisbak!" dacht ik toen nog. Twee dagen later had ze hem weer aan en er was geen vlek te bekennen! Toen ik aan haar moeder vroeg hoe ze dat voor elkaar gekregen had zei ze dat ze ossengal gebruikt had! Deze vlek was geen vetvlek denk ik ( geen idee wat het wel was) dus ik besloot eerst het oxi middel te proberen. Volgens de reclames tilt het tenslotte zo de vlekken uit de stof! Ik had het ooit na enig aandringen van manlief gekocht omdat hij zich er aan stoorde dat mijn was niet zo stralend was als op de reclames ( wat dat betreft is hij soms erg goedgelovig)
Hier nog de voor schoen

En het " wondermiddel"


Ik heb een schepje in een bakje gedaan en er heet water aan toegevoegd


Daarna heb ik de voorkant van de schoen ermee in gesmeerd en wat geschrobd en ook vijftien minuten in laten trekken


  Daarna heb ik alles er af gespoeld
Toen zag het er zo uit


Het zag er weer veel belovend uit maar dat was de vorige keer ook zo....
Het is niet zo dat ik dolgraag deze schoenen als nieuw wil hebben, zo dol is zoonlief er denk ik niet op maar het is voor mij een uitdaging en ik hou van experimenteren.
Ik vroeg me af of het geen idee is voor een nieuwe televisie programma. Na extreme home makerover zou je extreem sokken stoppen of extreem spijkerbroek reparatie kunnen hebben! Het is geen kunst om alles af te breken en alles nieuw neer te zetten en te kopen. Van oude kapotte dingen iets anders maken of herstellen is veel knapper. Ik denk niet dat dat programma er ooit zal komen, ze zullen er vast geen sponsor voor kunnen vinden.
Nu was het wachten totdat de schoenen droog waren..................................................wachten duurt lang....................................................soms heel lang ................................................................................
Toen ze droog waren kreeg ik een schok!



Er had teveel oxi aktie plaats gevonden en nu was er kleurverschil! :-o Tijdens nadere inspectie bedacht ik dat ik niet alle resten verwijderd had door hem niet goed af te spoelen dus heb ik hem weer onder de kraan gehouden en met de afwasborstel die we noet voor de afwas gebruiken goed te schrobben.
Daarna was het weer een kwestie van wachten.................en wachten.................... en wachten


En toen was er nog steeds kleurverschil! Bovendien kwamen er een soort bruine strepen op.
Ik heb toen beide schoenen een oxi action light beurt gegeven en toen kreeg ik een idee! Misschien kwamen die lelijke strepen doordat er vouwen ontstonden tijdens het drogen. Ik kreeg toen het idee om de schoenen op te vullen zodat de bovenkant strak stond tijdens het drogen. Alleen was de vraag waarmee? Ik heb nog een grote rol met enkele sokken. Ik had al zitten googlen een tijdje terug wat ik ermee kon doen en nu weet ik het! Rollen met enkele sokken kun je gebruiken als schoenspanners!


Nu was het weer een kwestie van in spanning afwachten wat er zou gebeuren tijdens het drogen. Ik was nu al 3 dagen met die schoenen bezig, " get a life !"  zouden ze in Amerika zeggen ;-)

Dag 4 dorst ik haast niet te gaan kijken maar was aangenaam verrast! Voordat ik het eind resultaat op de foto zette heb ik het zwarte gedeelte nog opgefrist met een zwarte permanent marker.die zou niet uit moeten lopen als de schoenen nat worden.
Hier het eind resultaat........da daaah!


Ik moet niet gaan uitrekenen hoeveel uur arbeid het me gekost heeft maar dan heb je ook wat ;-)
Op deze soap komt vast een vervolg .....

2 opmerkingen:

  1. Lekker gevoel is dat als iets je toch lukt terwijl iedereen zegt dat je het beter kan opgeven, weggooien of laten zitten.

    Herkenbare post, alleen deed mijn zoon dat altijd zelf en gooide hij zijn Vans of andere schoenen ook wel eens in de wasmachine (lekker gebonk).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel eens van anderen gehoord dat ze ze ook in de wasmachine deden. Zelf heb ik dat nooit gedurfd.

      Verwijderen