woensdag 13 november 2013

Kachelpoetsen

Het was verrukkelijk weer de afgelopen dag maar ik kon er niet echt van genieten. Ik heb zitten teuten en mijn tijd zitten verdoen met wordfeud en blogjes lezen. Het was zo'n dag dat ik rond me heen keek en me ergerde. De zon scheen naar binnen en dan zie je allerlei dingen die je liever niet wilt zien.
Waaronder in mijn geval restjes kattenkots op de kachel.


Zoals je ziet had ik het al weggeveegd met keukenrol. Afdoen met water gaat niet want dan gaat het direct roesten. De rest had ik natuurlijk direct opgeruimd nadat ik het ontdekt had. Wij hebben van die praktische  geultjes tussen de planken waadoor het vocht wat er bij gemengd zit nog meters door kan stromen. En waarom gaan katten altijd lopen als ze moeten overgeven waardoor je 4 plekken moet opruimen verbonden door een spoor met druppels in plaats van 1 grote plek het liefst niet in de buurt van rails, pantoffels of deurmatten......
Ik heb eerst de vloer afgedekt met kranten


Daarna heb ik de plekken met staalwol weggeschuurd. Deze keer kreeg ik gelukkig geen splinter in mijn vinger


Ik was van plan om in een later stadium " hand bescherming" aan te doen tegen zwarte vingers maar het was toch al te laat....


Na het schuren heb ik met een kwast het " stof" weggeveegd. Die kwast gebruik ik speciaal om de kachel af te stoffen.


Het was heel verleidelijk om nu te stoppen. De vlekken waren weg en het zag er allemaal weer heel redelijk uit maar ik heb toch doorgezet....
Ik heb ergens een tijd geleden nog een tube kachelpoets op de kop kunnen tikken al zal het ook wel via het internet te krijgen zijn


Ik gebruik een oude sok om het uit te smeren en gooi die daarna weg ( ja, echt waar!  ;-)) 

 
Ik laat de poets een tijdje intrekken/ opdrogen  en gebruik dan een een andere sok ( die ik niet weggooi) om de kachel op te poetsen


Hieronder het eind resultaat


Mijn gratis plant doet het goed. Daar heb ik in het begin een blogje over geschreven. Ik heb wat takjes klimop van de rietmatten in de tuin afgehaald en in een pot met aarde gestopt en zie het resultaat ( een jaartje of wat later)
Daar kan ik a.s. Zaterdag wel mijn schoen voor zetten hè! ;-) ik haal dan ' smorgens het onderste schuifje eraf en strooi een spoor met kruidnoten naar de schoen toe. Vroeger moest ik dan ook 's nachts de schuifdeuren dichtdoen om te voorkomen dat onze hond ze allemaal op zou eten :-)
Laat de Sint maar komen. Ik ben er klaar voor!

2 opmerkingen:

  1. kan de kachel niet aan ? , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het was in de jaren '70 een oliekachel en is toen omgebouwd naar gas. Vroeger hadden we hem aan maar sinds we kinderen hebben gekregen niet want dan was het beneden warm en op hun kamers steen koud. We hebben hem nog voor de sier en als de stroom uitvalt.

      Verwijderen