zaterdag 16 november 2013

"Extreem" huishouden

Het ziet er bij mij niet uit als een zwijnenstal maar je moet geen wasmachines van de muur gaan halen ( eigenlijk kan dat wel want we hebben van de zomer een nieuwe gekocht dus zoveel stof kan daar nog niet onder liggen). Ik weet eigenlijk niet wat " normaal" is qua hygiene op huishoudelijk gebied. Ik vermoed dat ik wat meer zou kunnen doen maar in vergelijking met het huis van de gemiddelde junkie is het bij mij spik en span! :-) als ik mezelf ga vergelijken met de vriendin van mijn schoonmoeder ben ik een grote viespeuk. Zij zat op een verjaardag te vertellen dat het zo'n werk was om elke week alle snoeren achter de computer schoon te maken....het schoonnichtje ( bestaat dat?) van de buurvrouw is nog erger. Die schroeft de stopcontacten open om de binnenkant schoon te maken! Behalve gevaarlijk lijkt dat me ook overdreven. Soms zou ik willen dat ik vol zelf vertrouwen elk willekeurig meubelstuk van de muur zou kunnen halen zonder stofwolken, spinnenrag en opgedroogde pissenbedden tegen te komen maar het leven is al zo kort en er komen hier niet veel mensen over de vloer dus ik vind het eigenlijk wel goed zo.
Toen ik van de week de kachel gepoetst heb, heb ik gelijk de leuningen van een houten stoel in de olie gezet. Ik gebruik een mengsel van olijfolie en citroensap. De verhoudingen weet ik niet meer ( zo lang doe ik met een flesje ;-)). Een vrouw van een poets programma op de BBC raadde het toendertijd aan. Ik breng het mengsel aan met een stofdoek die ik er speciaal voor gebruik. Als ik hem niet gebruik stop in hem in een plastic zak ( geen idee waarom eigenlijk! Ik denk tegen het uitdrogen) ik gebruik die doek ook om meubelwas aan te brengen. Toen ik hem tevoorschijn haalde viel het met op dat hij stijf stond van het vet en vuil. Ik zag gelijk een uitdaging en een experiment in spee......
Dit zijn ze ( ik had er twee, de een nog erger dan de ander) Ik moet er nog wel even bij vermelden dat ze net een kooktwasje in de wasmachine achter de rug hadden.( wat totaal niet geholpen heeft)


Het komt niet goed over op de foto maar ze waren hard en eugh....
Ik bedacht eerst wat voor middel het krachtigst werkt tegen vet. Ik dacht aan azijn, citroen en ammoniak en toen schoot ineens soda me te binnen!  Daar hed ik genoeg van staan omdat ik een keer een foutje in de voorraad beheer gemaakt had


Ik heb ruim soda in een emmertje gedaan ern er toen heet water bijgedaan en de stofdoeken erin gedaan


Er gebeurde duidelijk wat ! :-O
Na flink " roeren"  heb ik de behandeling herhaald



En nog eens


En toen vond ik het tijd voor wat oxi aktie



En heb ik die behandeling ook nog eens herhaald


De doeken waren zacht en aardig schoon geworden! Niet helemaal vlekkeloos maar ik was er dik tevreden mee.
Hier het resultaat
Da daaaah!!!



Ik heb ook mijn combi oven gereinigd. Ik maak hem schoon met groene zeep en een bakje met ammoniak. Ik heb er geen foto reportage van omdat dat toch geen zin had omdat het lichtje in mijn oven het niet meer doet. Dat is nog een reden waarom ik de boel schoon wilde hebben. Als het lampje vervangen wordt ( ik weet nog niet wie dat gaat doen) wil ik me niet hoeven schamen voor wat ze daar aantreffen.

Als laatste wil ik nog dit product onder de aandacht brengen ( geen aandelen of familie ;-))


Met alleen een beetje water er op kun je er van alles mee schoonmaken. Ik knip er telkens een stukje af, dan doe je er langer mee
Ideaal voor aanslag in theekopjes en veel andere dingen
Voor

Na



Het is die linkse. De rechtse was al in de vaatwasser geweest maar die "kon het niet aan" . Ik wilde jullie niet vervelen met die voor foto..... Nou vooruit dan maar. ;-)


Beetje bij beetje wordt het nog wat met mij en het huishouden. Eer ik 80 ben ( als ik het wordt) ben ik een volleerd huisvrouw en kan ik gaan zitten vitten op die jonge meiden van de thuishulp ( die dan waarschijnlijk niet meer bestaat bedenk ik net ).....

6 opmerkingen:

  1. het wondersponsje is fantastisch om mee schoon te maken maar wel een woord van waarschuwing op geverfde spullen kan het de verf eraf halen , wel iets om rekening mee te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! ik gebruik ze tot nu toe alleen voor RVS en kopjes

      Verwijderen
  2. he wat een gezellig blogje, fijn dat je schrijft dat er achter je stoelen en dergelijke stof ligt, nou bij mij ook hoor haha, geniet ervan , goed bezig, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het altijd geruststellend om te horen dat het bij anderen ook zo is :-)

      Verwijderen
  3. Hahahahaa dat schoonnichtje had ik kunnen zijn! Als iemand zoiets onzinnig zegt, als wekelijks snoeren schoonmaken die achter een computer zitten....dan schroef ik ook stopcontacten open om ze van binnen schoon temaken!!!!, hahaha tuurlijk! echt waar ;-)
    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen