vrijdag 8 november 2013

Vervolg van het vervolg van paper- /foundationpiecen oftewel deel 3

Vandaag ben ik weer heel de dag bezig geweest met het kraamcadeau voor het kraamfeest morgen.
Gisteren was ik klaar met alle stukjes die de letters zouden vormen aan elkaar te naaien en vandaag hoefde ik er " alleen" maar vlaggetjes van te maken

Ik ben begonnen met alles netjes af te snijden met 0,5cm naad toeslag. Daar gebruik ik quilt linealen voor. Ik heb hele dure zonder verloop maar een goedkopere is in dit geval geen ramp, zoveel kan er niet misgaan met dit soort kleine klusjes


Zo zien de letters er bijgesneden uit


" maar dit zijn geen vlaggetjes!" Hoor ik jullie zeggen. Klopt, er moeten nog puntjes aan.
Ik heb mijn quilt lineaal erbij gelegd om te kijken hoe groot de puntjes moesten worden. Ik doe dit ook voor het eerst dus het was een beetje experimenteren.


Ik had bedacht dat als ik vierkantjes van 7cm x7cm  overdwars door de helft zou snijden het goed zou komen, even heb ik me nog afgevraagd of er geen naad toeslag bij moest maar ik dacht van niet ( ha ha, little did I know...)
Omdat ik geen stof wilde verspillen heb ik het eerst met papier uitgeprobeerd ( papier niet met je stoffenschaar knippen!,)




Ziet er goed uit hè! Dus heb ik de stukken uit stof gesneden

 Hele oplettende lezers zullen misschien een foutje ontdekken. Ik in dit stadium nog niet....kleine hint...kleindochter heet Tessa


Zo zou het wel een vlaggetje worden...

Er moesten ook nog achterkanten aan de vlaggetjes komen en Woezel in Pip moesten ook nog ieder een vlaggetje krijgen dus heb ik een papieren malletje gemaakt van de maat van de vlaggetjes


En stof uitgetekend  en -geknipt voor Woesel en Pip




En voor de achterkanten ( restjes stof van ex schoonzus van 25+ jaar geleden)



En tussenvulling. Ik gebruik quiltvlies dat geschikt is voor mini quiltjes. Het is dunner dan gewoon fiberfill. Een laagje flannel ertussen kan ook maar dan wordt het nog dunner


Om alles een beetje aan elkaar vast te laten plakken gebruik ik lijmspray. Dat had ik nog liggen uit mijn quilt tijd maar de lagen aan elkaar spelden werkt ook


 Ik heb alleen het vlies ermee ingespoten en daarna de lapjes erop geplaatst en aangedrukt


Toen wilde ik de punten aan de letters naaien


Ik dacht, " laat ik even passen of de maat goed is....."


:-O........ :-( ......... Ik had er toch naad toeslag bij moeten rekenen...... Ik heb het gelijk maar ruim gedaan


Rond deze tijd kwam ik er ook achter dat de slinger uit 7 vlaggetjes zou bestaan en geen 6 dus heb ik nog een extra puntje en achterkant en tussenvulling gesneden.


Daarna heb ik de uitstekende hoekjes van de puntjes uitgeknipt


Toen werd het tijd om de letters op de andere kant van de tussenvulling de plakken en de biesjes voor de vlaggetjes te maken

Hier heb ik een berekening voor de bies. Ik wilde hem omgeveer 0,5cm breed hebben.


Die +0,5cm is gewoon extra en nodig.

Ik moest repen van 3cm breed hebben en had uitgerekend dat als ik de repen 50 cm lang zou maken ik genoeg zou hebben om helemaal door de rondte van  1 vlaggetje te gaan.


Als je rechtshandig bent leg je de lineaal aan de linker kant van de stof


Met potlood heb ik een lijntje getekend op 0,5cm van de rand. 



Als je dan de rand gelijk legt met de rand van het vlaggetje en de lijn volgt dan kun je je biesje rondom 0,5cm maken


Stop 0,5cm voor de hoek en vouw de bies zoals op de foto en naai om de hoek verder



Doet hetzelfde bij de volgende hoekjes 


Aan de uiteinden laat je een paar cm stof uitsteken


Daarna vouwt men de bies naar achteren


Vouw het biesje dubbel en dan nog eens dubbel zodat het de stiksteekjes bedekt


Doe dit rondom en zet het biesje vast met spelden


Bovenin de foto hieronder kun je zien hoe ik en uiteinden van de bies naarbinnen gevouwen heb tot ze tegen elkaar aanliggen en dan kun je zo het naadje dichtnaaien voor een mooie afwerking


Daarna kun je het biesje rondom vast zomen. Eer ik hiermee klaar was en klaar was voor de finesses was het te donker om een foto te maken. Zodra het morgen licht genoeg is maak ik een nieuw blogje met een foto van het eind resultaat. beloofd! .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten