zaterdag 23 november 2013

Deurbeslag

Vorige week zat ik op een heel gezellige verjaardag. Er was taart en wijn aanwezig dus dan voldoet het al ( voor mij) aan alle voowaarden voor een gezellige verjaardag.... Een stel vertelde dat ze de boel aan het opknappen waren en dat ze gelijk nieuw beslag voor hun deuren  gekocht hadden omdat wat zij hadden er niet meer uitzag en dat deurklinken zo vreselijk duur waren. Ik hield wijselijk mijn mond en maakte vage instemmende geluiden en knikte af en toe.....hun deur beslag zag er vast nog een stuk beter uit dan dat van ons. Helaas zijn wij niet zo goed wat betreft dingen afwerken.
Al moet ik zeggen dat we in het begin van ons huwelijk nieuwe deurklinken gekocht hebben. Toen ze een voor een uit elkaar vielen hebben we de oude, nee authentieke er weer opgezet
Hier een foto van de enige overgebleven " nieuwe" 


Deze heb ik onlangs weer in elkaar gezet

Aan de andere kant nog niet.......

Hier onder nog een aantal voorbeelden


Herplaatste authentieke ( ben alleen het ringetje vergeten maar hij kan open en dicht!)


Deze deurkruk hoort eigenlijk boven. Manlief had hem in een ijverige bui erop gemaakt.


Hier hoort hij op....maar aan de andere kant zit er wel een deurkruk! Nadat ik opgesloten gezeten had op die slaapkamer met kraamvisite 25,5 jaar geleden heb ik mijn lesje wel geleerd. Dat was in het pre mobiele telefoon tijdperk en synchroon " HELP" roepen is moeilijker dan het lijkt.

Allemaal leuk en aardig maar nu de reden waarom ik dit blogje schrijf....
Wij hebben een deurtje tussen de gang en de bijkeuken. Ik schrijf " deurtje" omdat hij uit de aangebouwde w.c. kwam en de deur opening maar 64cm breed is zoals manlief me te pas en te onpas fijntjes vertelt als ik weer eens moeite heb om er wat doorheen te krijgen. Ik vond de deur zo mooi en eigenwijs als ik ben wilde ik hem perse gebruiken. Mocht er ooit hier iemand in een rolstoel terecht komen moet er acuut verhuisd worden.
Wij trekken die deur nooit helemaal in het slot omdat de kat dan niet meer naar buiten kan. Zij duwt hem open met haar neus en als ze via de andere kant aankomt trekt ze hem open met haar poot.
Aan die deur zat helemaal geen deurkruk. Manlief wilde dat niet omdat hij er aan bleef " hangen" als hij door de nauwe deuropening liep ( zegt hij....) Onlangs kreeg ik een idee voor geimproviseerd deur beslag! Ik had alleen ( nog) niet de juiste middelen om het uit te voeren totdat manlief kalk aan het strooien was en het touw waar de bak mee rond zijn nek hing brak. Het touw was perfect voor mijn doel!



Hier kun je bovenin nog zien waar het authentieke schuifslot gezeten heeft om de w.c. deur op slot te doen
Het elastiekje zit om het slot zodat je de deur niet irritant hoort tikken als het waait en er ergens een raam open staat.

Mocht hij ooit in het slot vallen, weer dan niet ongerust. We kunnen er toch nog uit. Ik heb nog een reserve deurkruk liggen. ;-)


4 opmerkingen:

  1. regelmatig hoor ik verhalen aan van mensen die klagen over hun keuken ,badkamer en dergelijke, maar aks ik de huizen van die mensen zie dan denk ik bij mezelf, wow ik wou dat mijn huis er zo uitzag ,ik woon namelijk in een huurhuis waar de woningbouwvereniging zo weinig mogelijk aan doet,omdat het huis als ik er in de toekomst uitga een koopwoning word, ik ben zelf niet erg handig en wil ook niet teveel uitgeven aan een huis dat niet van mezelf is, ik knap mankementen dus altijd zo simpel en goedkoop mogelijk is en natuurlijk is het fijn als een huis naar je zin is ,maar aan de andere kant is het nu echt zo erg als niet alles naar de laatste trends gemaakt of ingericht is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk wel eens naar "escape to the country" op de BBC en sta versteld als die mensen vinden dat de gigantische keuken of badkamer te klein is! Dan stel ik me voor dat ze in mijn huis rondlopen en commentaar leveren haha. als ik mijn eigen foto's bekijk denk ik " wat een armoedig zootje" maar dat doe ik alleen als ik het door de ogen van anderen bekijk die wel alles picobello in orde hebben. Ik vind het eigenlijk best zo.

      Verwijderen
  2. Ik moet wel zeggen dat ik mooi deurbeslag heel erg kan waarderen. Het geeft een nette afwerking en daar houd ik wel van. Ons deurbeslag is van strak roestvrijstaal en is lekker tijdloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Het hoort er op te zitten maar wat dat betreft zijn we laks en lui en ik heb er alleen last van als er vreemde in huis komen en ik alles door hun ogen bekijk

      Verwijderen