maandag 16 december 2013

Extreem breitas reinigen

Vijdag ben ik mijn grootste uitdaging ooit aangegaan. De canvas schoenen en het kinderwagen parasolletje vallen hierbij in het niet!
Wat leid ik toch een spannend leven ( maar niet heus). Anderen vinden abseilen vanaf de euromast of het rennen van een marathon uitdagend terwijl mijn ultieme uitdaging van dit moment is om mijn breitas vlekkenvrij te krijgen. Daar krijg je geen bewonderende blikken voor als je dat in gezelschap vertelt. ( ik schrijf dit blog niet voor niets anoniem ;-))
Hier gaat het om...



Knap schokkend hè. Ik heb die tas begin jaren '80 voor mijn verjaardag of Sinterklaas gekregen van mijn schoonmoeder. Nu ik sinds kort weer op de breitoer ben.....(heb je hem door? ;-)) wordt ik regelmatig geconfronteerd met hoe vies hij is. Het is maar goed dat ik niet veel mensen over de vloer krijg anders zou ik de neiging krijgen om hem te verstoppen telkens als er iemand binnen kwam.

Ik besloot alles in de strijd te gooien dus ik heb wat B.iotex, wasmiddel en wat oxi.actie in een emmer gedaan


Er wat warm water opgedaan en de tas erbij gestopt


Om alles onderwater te houden heb ik er een zwaar schoteltje bovenop gelegd

Toen heb ik gewacht wat niet meeviel, ik moest al mijn zelfbeheersing aanboren. Bij schoonmaken gaat het niet alleen om de middelen die je gebruikt maar ook om tijd en al gaat de tijd snel, als je naast de emmer gaat zitten gaat die ineens heel  langzaam....

Toen ik dacht dat ik het niet langer kon volhouden heb ik de tas uit het sop gehaald... De vlekken waren nog net zo duidelijk
Ik heb mijn tandenborstel in de strijd gegooid samen met groene zeep en ossengal


Na wat geschrobd te hebben heb ik de tas weer in het sopje gedaan. Op dit moment dacht ik dat ik het niet zou halen... De uitdaging was te groot... Ik schrijf dit " live" dus ik weet zelf niet eens hoe het af gaat lopen

Vrijdagmiddag om 14.10 belde mijn collega om te vragen waar ik bleef! Het bleek dat ik die vrijdagmiddag voor iemand in zou vallen en niet de vrijdag daarna zoals ik er heilig van overtuigd was. Ik heb snel mijn thermo omdergoed uitgedaan en me omgekleed en ben gaan werken. Op die manier heeft de tas 24 uur langer in het sop gestaan dan dat de bedoeling was want toen ik terug kwam had ik natuurlijk geen zin meer....

De volgende dag inspecteerde ik de tas weer. De vlekken waren nog steeds te zien, zij het ietsje minder. Ik vond dat erg jammer, ik had heel graag willen zeggen dat de kneuterige ouderwetse middelen zoals groene zeep en ossengal het makkelijk op kunnen nemen tegen die schreeuwerige oxi middelen van de reclame maar ik begin er aan te twijfelen. Die nieuwe middelen zijn toch " the way forward" vrees ik...
Hier een foto van de vlekken



Ik heb toch maar weer een papje gemaakt van een oxi aktie product met een beetje water en heb dat op de vlekken gedaan  waarna ik ben gaan schrobben. Ik was een beetje bang dar ik de schaapjes eraf zou schrobben dus heb ik die ontzien.


Nou zeg je misschien," je bent net op zo'n arm schaap aan het schrobben!"  maar deze foto is in scene gezet. Ik hou de tandborstel op dit moment niet vast maar heb hem neergelegd zodat het lijkt of dat zo is anders had ik de foto weer met mijn neus moeten maken..

Ik heb het spul nog geruime tijd in laten trekken en de tas weer terug in het sopje gedaan en 's avonds het sop weggegooid en de tas in een emmer met water van 38 graden gedaan( omdat de thermoskraan in de douchecel niet heter kan om een of andere reden) dit was niet omdat ik dacht dat dit het reinigingsproces zou bevorderen maar omdat ik geen zin meer had om hem uit te spoelen.

Zondag heb ik hem uitgespoeld en een tijdje uit laten druipen. Daarna heb ik een stel oude handdoeken opgerold en in een plastic zak gedaan en in de tas gedaan om hem wat op te vullen in de hoop dat ik geen " kring" ontwikkeling zou krijgen tijdens het opdrogen net als ik had bij het opdrogen van de canvas schoenen.
De tas heeft toen een tijd met handdoekenrol erin op de cv radiator gestaan om op te drogen. De vlekken waren wat verbleekt zag ik maar niet helemaal weg. Ik had een oxi product voor witte was erin gedaan dus er zal wel een bleekmiddel inzitten. Het zou me dus niet lukken om de tas in nieuwstaat terug te brengen. Dat had ik ook eigenlijk niet verwacht....als hij maar weer toonbaar was voor de buitenwereld ( alles voor de schone schijn hè...) ik wil niet dat " de mensen" zeggen, " heb jij die breitas van lekkerhandig gezien!??" Daar zou je je toch dood voor schamen!"...

Nu is het tijd voor de eindonthulling..............
Ta daaaaah!!


De ene kant


 De andere kant

Hier een closeup van een vlekrest


Nu de vlekken bijna weg waren vielen de kale plekken op de schaapjes op!
Ik bedacht dat ik met wat witte acrylverf het bij kon werken. Ik heb er een flinke klodder opgedaan...fout fout fout!


Ik heb het overtollige weggeveegd met een tissue 


en de andere plekjes alleen maar subtiel op het plekje zelf gedaan
Hier nog eens van een afstand


Nog beter zou het geweest zijn als ik de tas gestreken had maar dat ging me te ver.
Mijn achterbuurvrouw gaat wel eens naar een gezellig breiclubje. Misschien ga ik wel een keer mee. Nu kan ik me met mijn tas weer in het openbaar vertonen! :-)
 Ik ben even het internet opgegaan om te kijken of er soms nieuwe breitassen tekoop waren voor € 3,95 of iets in die richting maar zag tot mijn verbasing dat je niets onder de €10,00 kon krijgen en dat de meeste nog veel duurder waren! 
Ik kwam bij de afbeeldingen deze tegen!


Iemand had die van haar oma gekregen. Er was duidelijk beter voor deze gezorgd dan voor die van mij!......

1 opmerking:

  1. geweldig gezellig blogje,je waardeert de dingen nog naar waarde, dank , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen