donderdag 5 december 2013

Sinterklaas reparatie en strijktip

Hier verderop woont een 5-jarig jongetje dat dol is op Sinterklaas.Het begon toen hij op school een mijter maakte van karton. Hij droeg hem constant, ook lang nadat de sint alweer naar Spanje was. Toen hij jarig was heb ik op Marktplaats een stoffen mijter voor hem gekocht. Daar was hij erg mee in zijn schik en hij droeg hem zo vaak hij kon. Aan de binnenkant zat er een dun laagje schuimrubber wat al snel begon te verpulveren, Als het zo door zou gaan dan zou die mijter zijn vorm verliezen. Ik heb toen bedacht dat ik hem met stof kon voeren om verder verval te voorkomen.
Ik had toevallig nog een restje stof liggen van een blouse die mijn (ex) schoonzus gemaakt heeft voor zichzelf 25 jaar geleden. Nooit gedacht dat dat ooit van pas zou komen! Zo zie je maar...

                                                         Gevoerde mijter

Toen hij een tijdje later hier op visite was zag hij een grandfoullard over de leuning van de bank hangen in de kleur van de jas/ cape van sinterklaas en daar heeft hij mee over zijn schouders gelopen, helemaal blij


Eerst wilde ik er een stuk vanaf knippen voor hem maar toen hij weg was begonnen de raderen te draaien en bedacht ik dat ik nog wat stof had liggen dat ik over had van een stel reuze kussens die ik ooit voor dochterlief gemaakt heb. Ik heb toen de twee delen aan elkaar genaaid en een soort cape voor hem gemaakt


De vleug van de twee stukken stof klopte niet maar dat deerde hem niet.

Onlangs zei zijn moeder dat er een naadje los was gegaan. Ook zei manlief dat hij twee tyrips aan de achterkant van zijn mijter had gedaan Sinterklaas heeft immers ook van die linten er aan hangen. Toen kreeg ik een idee en vroeg aan zijn moeder of ze ook gelijk zijn mijter mee wilde geven
Ik had mooi lint liggen en heb er twee stukken van aan de achterkant van zijn mijter genaaid.


Aan de voorkant van zijn mijter liet ook de versiering los


Dat heb ik ook gelijk zo goed als ik kon gerepareerd ( vergeten een na foto te maken)
Zo ook het naadje in de cape


Zijn ogen glommen toen ik het terug bracht met de linten eraan! :-)
Wat zal die jongen een schok krijgt als hij hoort dat sinterklaas n.i.e.t  b.e.s.t.a.a.t.
Ik weet nog goed hoe verbaasd ik was toen ik het hoorde. Ik was 12 jaar, ja je leest het goed, ik was 12..Ik woonde toen in Engeland en wist wel dat de kerstman niet bestond maar mijn ouders waren vergeten te vertellen dat sinterklaas niet bestond en mijn klasgenoten hadden nog nooit van sinterklaas gehoord dus die konden het niet vertellen.
Ik moest ook denken aan de keer dat ik als zwarte piet verkleed ging in Engeland toen mijn ouders voor kennissen sinterklaasavond vierden. Mijn moeder had in een warenhuis in London twee flesjes gekocht. In het ene flesje zat spul om mijn gezicht zwart te maken en in het andere spul om het er weer af te krijgen. De avond was een groot succes totdat het tijd werd om de schmink te verwijderen.....het flesje bleek leeg te zijn. Uiteindelijk heeft mijn moeder met een schuurmiddel op mijn gezicht moeten schrobben om het er af te krijgen!

En nu de strijktip.....
Soms hoef je alleen maar kleine stukjes stof te strijken zoals ik met de lintjes voor de mijter. Om daar een hele strijkplank tevoorschijn voor te halen is wat overdreven dus gebruik ik de tip die ik ooit op het quiltforum gelezen heb


Als je zo'n pannen onderzetter koopt en er een stukje flannel op legt dan heb je een ministrijkplankje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten