zaterdag 21 december 2013

Sieraden maken van zilverklei

Geen idee meer hoe ik er aan kwam, vast via internet, maar een paar jaar geleden kwam ik een product tegen dat zilverklei heet. Het is  kneedbaar spul  waarmee je zelf echt zilveren sieraden kunt maken thuis op je gasfornuis of anders met een gasbrander. Het eindproduct is 99% zilver!
Je snapt wel zeker dat ik het helemaal zag zitten om mijn eigen zilveren sieraden te maken zonder dat ik eerst een cursus zilversmeden moest volgen! Het is wel belangrijk om te weten dat het spul iets krimpt tijdens het bakken!
Ik heb eerst mijn huiswerk gedaan.... Diverse video's bekeken op youtube en dit boek geleend bij de bibliotheek


Het is een goed idee om van te voren precies ( of zoveel mogelijk) te weten wat je wilt gaan doen. Het is best prijzig spul en het is niet zo dat je vollop kunt experimenteren. Nou, dat kan eigenlijk wel maar het spul blijft ook aan je handen plakken en je moet proberen zo weinig mogelijk verloren te laten gaan ( behalve als je geld zat hebt en niet zuinig bent)
Je kunt het uitrollen verschillende texturen erin brengen door er dingen in de drukken en je kunt ook eerst mallen maken met twee componentenspul waar je zelf voorwerpen in kunt drukken en die mallen later gebruiken om er zilverklei in de drukken en zo een vorm te maken.
Hier voorbeelden
Mallen:

Het blaadje en de libelle zijn oorstekers en het bloemetje is een afdruk hiervan ( een oorring)


Dit heb ik er ook voor gebruikt
Texturen:

En deze ook


Nou ben je vast benieuwd wat ik ervan gemaakt heb...

Ik geloof dat ik begonnen ben met een hanger te maken. Ik " heb wat"  metl libellen en wilde de bovenstaande hanger gebruiken om een soort libelle fossiel te maken

Ik heb het ringetje van de hanger verwijderd en het in de uitgerolde zilverklei gedrukt.
Daarna heb ik stukjes rondom weg " gescheurd" . Bovenaan heb ik een langer stukje laten zitten en dat opgerold. Ik heb het wel wat gestut tijdens het drogen want ik wilde er geen dichte rol van maken.
Toen het droog was heb ik het op het gasfornuis op een speciaal roostertje gebakken en nadat het afgekoeld was heb ik het gepolijst met speciale schuurpapiertjes. Ik heb een basis set gekocht waar alle benodigdheden in zaten. Als laatst heb ik het geoxideerd door het in spul te houden dat naar rotte eieren stonk tot het de juiste kleur was. Toen was mijn hanger klaar! Het was best wel spannend om te doen...
Ik wilde ook een ring maken. Ik wilde hem boven mijn trouwring dragen en heb rekening gehouden met het feit dat het spul krimpt ( 10% ongeveer)
Ik had er niet genoeg rekening mee gehouden.....


Zonder dat het de bedoeling was had ik een pinkring gemaakt! :-o
Zoals je kunt zien heb ik hier de malletjes bij gebruikt.
Na een paar maanden besloot ik er een verstelbare ring van te maken.


Ik heb hem schuin doorgezaagd ( zodat mijn velletje niet klem zou komen te zitten) " wat ben ik toch handig! " dacht ik toen nog.........

Weer een paar maanden later zag hij er zo uit...


Ik zou hem misschien kunnen repareren en misschien zelfs grote maken door er klei tussen te doen en opnieuw te bakken maar tot nu toe ben ik te lui geweest.

Toch besloot ik nog een ring te maken! Dat werd dus extra spannend! Ik heb eerst wat structuur in het zilver aangebracht met het koperen  vierkantje van een eerdere foto. Ik heb er ook twee van die bloemetjes in verwerkt en een grote " diamant" die ik gratis bij mijn bestelling gekregen had.
Hier het resultaat



Ik heb achter het diamantje een klein gaatje open gelaten in het zilver. Ik had bij " echte" ringen gezien dat dat ook gedaan werd.
Ik was er best in mijn nopjes mee! Jammer van die worstvingertjes van me. Ik mag niet mopperen, ze zijn best handig. Ze werken allemaal en ik zou er geen een willen missen! ;-)

Toen wilde ik een kraal voor mijn armband maken...met libellen natuurlijk
Dat was een heel gepriegel. Ik heb met het malletje 3 libellen gemaakt en laten drogen. Daarna heb ik de met wat verdunde zilverklei aan elkaar gemaakt. Dat klinkt makkelijker dan het is. Er kwam een heleboel stutwerk aan te pas en totdat het spul gebakken is, is het best kwetsbaar.
Uiteindelijk is het gelukt. 
Hier het resultaat



Al een aantal jaren heeft T.rollbeads een ontwerp wedstrijd waarbij het publiek een eigen ontwerp in kan sturen. Ik heb toen de twee bovenstaande foto's ingestuurd en zat bij de honderd finalisten ! :-D
Ik heb toen een armband, slot en een exemplaar van de uiteindelijk winnende kraal gekregen! Ik was helemaal high toen ik het hoorde en heb door het huis lopen dansen:-)

Ik draag hem altijd en hij blijft ( tot nu toe) heel


Sinds die tijd heb ik niets meer gemaakt. Ik wacht op inspiratie. Zoals ik al eerder schreef is het te duur om zomaar mee te spelen.
Je kunt wel alles gebruiken. Droge resten kun je van het tegeltje waar je op werkt met een mesje schrappen en als je het met water mengt kun je er weer een pasta van maken om mee te"lijmen"

Hier een foto van droge resten die je weer " aan kunt lengen" 

Tot slot nog een filmjpje met demonstratie


Als je op youtube naar artclay silver zoekt kun je nog veel meer filmpjes vinden! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten