woensdag 18 december 2013

Zoekt en gij zult niet vinden

Vanmorgen had ik een vruchteloze zoektocht die uren duurde.....
Dochterlief heeft ons gisteren een paar foto's gegeven. Er was ook een hele leuke bij van voor de bevalling waarbij manlief en dochterlief dikke buik tegen dikke buik stonden ( al houdt manlief vol dat die buik van hem puur spieren is). Gelukkig was de buik van dochterlief toch nog groter... Hij vond die foto erg leuk en opperde dat hij hem wel in een lijstje wilde hebben en in " zijn" hoekje neer wilde zetten. Alleen " zijn" hoekje staat nogal vol maar ik had wel ergens een eenvoudig perspex lijstje op een standaard die niet nauwelijks groter was dan de foto zelf en onbreekbaar was en niet veel ruimte innaam...Hij stond niet in de kelderkast, ik heb met zaklicht tot in alle spelonken gezocht maar kon hem niet vinden ( dit is snel geschreven, zoeken duurt veel langer :-/ ) Toen wist ik het ineens!! :-) Hij zat in het houten kistje met geboorte-, overlijdens- en trouwkaartjes!! Toen ik het kistje pakte en open deed zakte mijn vreugde weg....hij zat er niet meer in.....ik zou hem toch niet weggedaan hebben!  :-o ....Ik kan me nog wel herinneren dat ik het overwogen had, diverse keren zelfs. Ik heb nog boven in een doos gekeken bij spullen die ik weg wilde doen maar daar zat hij ook niet bij...misschien heb ik hem toch weggedaan..Er is maar 1 plaats waar ik spullen naartoe doe en dat is een rommelmarkt in een stel loodsen die alleen gedurende de zomdermaanden open is. Zij gooien geen spullen weg maar bewaren ze tot het volgende jaar. Ik zal dus nog 6 maanden moeten wachten tot ik kan kijken of hij daar staat en eventueel terugkopen. Misschien dat ik die foto zo lang tussen zo'n knijpertje op standaard kan klemmen.
De tweede zoektocht was naar een foto van een kruikzak waar ik wat mee gedaan heb en me wel een leuk onderwerp voor een blogje leek. Het was een cadeau voor iemand dus het origineel had ik niet meer. Na veel zoeken op de computer boven bleek ik de foto toch nog te hebben!  Toch nog wat gevonden dus....
De derde zoektocht was naar een afbeelding in een tijdschrift. De avond ervoor had ik een geweldig idee gekregen! ( vond ik) Ik was min of meer geïnspireerd door die foto en het leek me leuk om die te laten zien en daarna mijn versie.
Ik heb mijn A.riades doorgezocht al verwachte ik niet dat zij zich met zulk soort dingen in lieten. In Genoeg zou hij ook niet staan want ondanks dat het milieuvriendelijk was was het artikel ook best prijzig...In de Y.oga dan? Het had niets met yoga te maken maar dat zegt niet alles.....nee, daar stond hij ook niet in....misschien in de S.easons die ik een keer gekocht had vanwege een leuke bijlage.....ook niet. En toen wist ik het....ik had een aantal weken geleden in de supermarkt door de tijdschriften staan bladeren... Daar zal ik hem in gezien hebben! Ik kan jullie dus niets laten zien..of toch wel? Ik zal eens googlen! .....
.......................Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!!!
Hier ging het om ( maar dan waarschijnlijk een versie gemaakt met handgesponnen katoen uit Nepal o.i.d.)

Hier gevonden:  https://www.nudge.nl/nudges/156

Zulke zakjes  kun je in plaats van de plasticzakjes in de supermarkt gebruiken .Die hele dunne plasticzakjes die al scheuren eer je bij de kassa bent. 
Lezers die langer mijn blog lezen weten dat ik regelmatig plastic zwerfafval opraap en mensen probeer bewust te maken van de plasticsoep die ,als we zo doorgaan , vast een bijdrage gaat leveren aan de ondergang van alle dieren op aarde ( en ik zie de mensheid ook als dieren)
Voor diegene die (nog) niet weten waar ik het over heb, ga aub hier kijken en zegt het voort!
http://plasticsoupfoundation.org/wat-is-plastic-soep/

Ik had eerst bedacht om vitrage te gebruiken maar daar kun je niet zo duidelijk doorheen kijken. Nou vind ik dat niet erg maar de caissière waarschijnlijk wel, stel je voor dat ik er Pink Ladies in gestopt heb i.p.v. Jonagold!

Toen kreeg ik het idee!! Ik had deze nog liggen


Die had ik gekocht om gedroogde vis in spe  te beschermen tegen vliegen tijdens het drogen. Maar sinds we nog amper vissers in de kennisenkring hebben is de toevoer van vis mimiem en wordt er niets meer gedroogd

Ik had bedacht dat ik er 4 herbruikbare groente-/ fruitzakjes van kon maken

Ik heb hem eerst binnenste buiten gekeerd en toen dubbel gevouwen


En op de vouwlijn spelden erin gedaan en met een zigzag steek van zijkant naar zijkant gestikt

Toen heb ik hem over de lengte dubbel gevouwen


En van boven naar onder gestikt. Ik ben begonnen onder de tunnel. NB iik heb het koord uit de tunnel gehaald



Ik heb dit 2x gedaan met een tussenruimte


TIP: hou wat meer ruimte ertussen dan ik gedaan heb en als je ogen niet piepjong meer zijn gebruik dan een iets andere kleur garen!

Daarna heb ik tussen de twee stiksel lijnen geknipt van onder tot boven


En daarna Onder de stiksellijn die ik van links naar rechts genaaid heb ( als je het er boven doet krijjg je een dichte zak en een zak met een open bodem...)


Daarna heb ik een tunneltje genaaid in de twee onderste zakken


En een koordje door het tunneltje geregen

Hier het eindresultaat


Nu heb ik vier herbruikbare, wasbare groente-/ fruitzakken!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat de steeltjes door de gaatjes steken maar dan kan met een plasticzakje ook gebeuren.

Zelf heb ik , omdat die naden zo dicht bijelkaar en vlak langs de rand zaten ze nog even onder de naaimachine gehaald zodat de naad niet opscheurt en mijn sinaasappels door de winkel rollen.
Ik ben al belachelijk genoeg met mijn rugtas op ;-)



4 opmerkingen:

  1. Ik gebruik al jaren dergelijke zakjes, ooit gekocht bij....??? Meestal zit er op fruit een naamsticker (g.ala of c.onference) en daarvan plak ik eentje aan de buitenkant. Het personeel achter de kassa is er inmiddels aan gewend geraakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat goed van je! en bedankt voor de tip van de sticker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kreeg ooit twee van die zakjes. En maakte er een paar bij van vitrage. Toch wegen de zelfgemaakte zakjes me te zwaar. Dat kostte soms een dubbeltje meer.Ik zoek naar dezelfde lichte stof,die jij hebt gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb ze gewogen.. eentje zonder koordje en aantrek dingetje weegt 10gr, eentje met koordje en aantrekdingetje 12gr en een plasticzakje met prijsetiket 3 gr. Mischien moet ik ze iets kleiner maken. Hoe zwaar waren die van jou?

      Verwijderen